conditii de indeplinit, institutii responsabile, formulare,..

 

Orice persoană care este angajată sau care primește o indemnizație de înlocuire este acoperită de sistemul general de pensii și este membră a Fondului național de asigurări de pensii ( Caisse national d’assurance pensie – CNAP), cu excepția funcționarilor publici și a angajaților din sectorul public. . Aceștia din urmă (funcționari și angajați ai statului, municipalităților sau CFL) beneficiază de o schemă specială de pensii și sunt membri ai unui fond corespunzător statutului lor.

Sarcina fondurilor de rentă și pensii este de a acorda beneficii în următoarele cazuri:

  • la bătrânețe;
  • în cazul capacității de câștig reduse;
  • pentru îndoliat.

În cadrul regimului special , funcționarii publici de stat, municipali și CFL și angajații care au un statut reglementat prin lege sau regulament sunt acoperiți de 3 fonduri de pensii și anume Centrul de Administrare și Organizare a Personalului de Stat, Fondul de Previziune al Funcționarilor Publici Municipali și angajații municipali și Departamentul de pensionari SNCFL.

Pensii

Există două scheme de pensii pentru funcționarii publici: schema specială de tranziție și schema specială.

Puncte comune

Cele două scheme, care se bazează ambele pe principiul plății pur pe măsură, au în principal în comun:

Distincția dintre perioadele computabile pentru dreptul la pensie și perioadele computabile pentru determinarea prestațiilor;
Același sistem de indexare ca cel aplicabil salariilor în Luxemburg și care servește la adaptarea salariilor la schimbările inflației;
Acelasi sistem de ajustare a pensiilor care asigura o adaptare generala a cuantumurilor pensiei la evaluarea salariilor persoanelor aflate in activitate. Adaptarea ajustării are loc la data de 1 ianuarie a fiecărui an;
Finanțarea de la bugetul de stat, la care participă agentul în serviciu activ printr-o deducere pentru o pensie (neplafonată) de 8% dedusă din elementele pensionabile ale remunerației. Această rată de deducere corespunde cu cea aplicabilă persoanelor asigurate acoperite de sistemul general de pensii din sectorul privat;
Beneficii de pensie care acoperă perioade viitoare care nu se bazează pe realizarea perioadelor efective de serviciu. Acestea sunt sporuri speciale datorate în cazul pensionării pe motiv de invaliditate sau deces în serviciu înainte de împlinirea vârstei de 55 de ani;
Reversibilitatea pensiei personale în favoarea urmașilor agentului;
Proceduri identice de pensionare.

Diferențele de bază

Schema specială tranzitorie se bazează pe principiul salariului de ultimă activitate, exprimat în puncte index, și se limitează în prestații la 5/6mi din salariul pensionabil dobândit la momentul pensionării.Prevăd, în altă parte și în anumite condiții. , reluarea perioadelor de asigurare efectuate cu schema generala a sectorului privat si asimilarea integrala a acestora la fel ca si serviciile prestate cu Statul (prin validare si virament contributii). Această schemă de pensii oferă condiții mai favorabile pentru diferite cariere, cum ar fi, de exemplu, condiții reduse pentru dreptul la pensie și o formulă suplimentară de calcul pentru Armată și Poliția Mare-Ducală.

Schema specială se bazează pe principiul salarizării dobândite pe parcursul activității salariate și nu este limitată în beneficiile acesteia. De altfel, și cu excepția eliminării plafonului la contribuții, beneficii și a limitării salariului la elementele salariale pensionabile, această schemă încorporează toate mecanismele prevăzute pentru schema generală de pensii din sectorul privat.

Procedura aferenta celor doua regimuri

Pentru a exista dreptul la pensie, trebuie să existe o încetare prealabilă a activității profesionale. În cazul mai multor activități cu sarcini parțiale, toate aceste activități trebuie să înceteze.

Agentul poate pretinde o pensie numai după ce a demisionat anterior și a fost admis la pensionare prin decret mare-ducal sau decret ministerial.

Cu toate acestea, mandatarul poate fi menținut în serviciu timp de trei ani suplimentari, luând în considerare pensia aferentă.

Pensionarea se pronunță de drept, în urma unei proceduri prealabile și obligatorii prevăzute de lege, în următoarele cazuri:

dacă angajatul suferă de infirmități grave și permanente și dacă incapacitatea de serviciu a fost declarată de Comisia de pensii;
dacă funcţionarul public acceptă mandatul parlamentar.

Cercul de beneficiari

Cele două scheme se aplică în principiu aceluiași cerc de beneficiari, și anume:

  • funcționarii publici, înscriși în grilele legii salarizării;
  • membri ai Guvernului;
  • parlamentarii si consilierii de stat;
  • angajații de stat admiși în sistemul de pensii a funcționarilor publici de stat;
  • supraviețuitorii beneficiarilor enumerați mai sus:
    • soțul sau partenerul supraviețuitor;
    • soțul divorțat;
    • fostul partener;
    • ruda sau ruda care a făcut curățenia funcționarului;
    • orfanul oficialului.

Angajații de stat, care sunt obligați prin contractul colectiv și care intră sub incidența regimului general de securitate socială, nu sunt, prin urmare, acoperiți.

Același lucru este valabil și pentru angajații de stat care nu au fost încă admiși în sistemul de pensii a funcționarilor publici de stat.

Formular pentru solicitare pensie:Cerere de pensionare Luxemburg

INSTITUTII RESPONSABILE

Centrul de Administrare și Organizare a Personalului de Stat – Direcția Pensii și Pensii

63, avenue de la Liberté
L-1012 Luxemburg
Luxemburg
Adresă poștală:
PO Box 1204
Fax:  (+352) 26 48 36 12
Pentru ajutor si indrumare scrie la contact@europensie.ro

Datele sunt in curs de completare

22.01.2023

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.